Den europæiske brancheorganisation, FEDESSA, har defineret kriterierne i den europæiske self storage standard.
Den fælles europæiske branchestandard sikrer, at kunder trygt kan opbevare deres ejendele hos virksomheder, der er medlem af en af branchens lokale foreninger.
Standarden sikrer at operatørerne lever op til kraverne for sikkerhed, byggestandarder og drift af self storage anlægget.
Den europæiske self storage standard dækker følgende:
-
Anlægget har en sikker afgrænsning, som kan være selve bygningen eller et hegn rundt om ejendommen.
-
Adgang til anlægget og kontrol af dette er adskilt fra enhver anden virksomhedsaktivitet eller andre lagertyper.
-
Anlægget skal have et adgangskontrolsystem, som sikrer, at kun afdelings kunder har adgang til opbevaringsområdet.
-
Anlægget skal være rent, tørt og vandtæt.
-
Anlægget skal være videoovervåget, med særlig fokus på ind- og udgange, samt ind- og udkørsler. Optagelser skal gemmes i mindst 14 dage.
-
Anlægget skal leve op til kraverne fra brandmyndigheder, samt leve op til alle sikkerhedsbestemmelser.
-
Anlægget skal have installeret alarmer for at minimere risikoen for indbrud - og hvis det er et krav fra brandmyndighederne, ligeledes brandalarmer. Herudover skal bygningen opfylde eventuelle krav fra asbestregulativer.
-
Hvis anlægget er bemandet, skal det have en butik eller et kontor til modtagelse af kunder.
-
Inden tegning af kontrakt med kunder, skal kundens identitet verificeres.
-
Betalinger skal ske elektronisk. Kun i særlige tilfælde kan kontantbetalinger accepteres.
-
Rummene på anlægget skal være adskilt fra hinanden og være bygget i robuste materialer som eksempelvis stål eller mursten. Det enkelte rum skal være udstyret med separat lås, og mulighed for anden adgang til rummet, f. eks. ovenfra eller mellem rummene, skal forhindres.
-
Kunderne skal have uhindret adgang til deres rum med koder og eller nøgler.
-
Anlægget skal have en plan for skadedyrsbekæmpelse.
-
Virksomheden skal have sikret sig den nødvendige forsikring af bygninger og forretningen.